βελονιές σκιάς
Της ύπαρξης και της απουσίας, της μοναχικότητας και των σχέσεων, της διαχρονικής αγάπης και της απώλειας, του πόνου και του δέους προς τη ζωή. Μιας εποχής ή μήπως και άλλων; Αυτοαναφορική ποίηση που καλεί στη μετάληψη διαχρονικών επιγνώσεων και αισθήσεων προς μία τάση συμφιλίωσης με τη συνθήκη της ανθρώπινης διαβίωσης. Οι αναγνώστες θα βρουν τον εαυτό τους σε κάποιο στίχο, θα πιάσουν το χέρι που απλώνεται.
βελονιές σκιάς στο ποιητικό πλεκτό της Μαρίας Πυρουνάκη Λιωνή
Αντί Προλόγου
Τα αυτοαναφορικά έργα, στα οποία και ο αναγνώστης μπορεί να βρει τον εαυτό του έχουν μια ιδιαίτερη αξία. Ιδίως, όμως, όσα είναι ικανά να αγγίξουν τις ταλαιπωρημένες σκέψεις και ψυχές, να τις ανακουνήσουν ενέχουν μια πιο ξεχωριστή θέση. Εκείνα, βέβαια, που μοιάζει να σου απλώνουν ένα χέρι βοηθείας, κατανόησης, όπως άλλωστε κάνει πάντοτε η ποίηση, είναι λυτρωτικά. Στις βελονιές σκιάς της Μαρίας Πυρουνάκη Λιωνή που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ιωλκός συναντά κανείς όλα αυτά τα στοιχεία σε ένα μονάχα δημιούργημα.
Λίγα λόγια για το περιεχόμενο
27 βελονιές σκιάς θα βρει κανείς στο βιβλίο ποίησης, χωρισμένο σε έξι ενότητες με κοινές μεν απολήξεις, ξεκάθαρες δε θεματικές. Η συλλογή ξεκινά με ποιήματα ποιητικής. Η ποίηση λειτουργεί ως δρομοδείκτης προς το χάος, προς τη θλίψη, προς τη γέννηση, προς τη φυγή, ίσως προς τη θεραπεία.
Ο ‘Ερχομός’ σηματοδοτεί την έλευση της ζωής, την πρώτη γνωριμία με την ποιήτρια, εν είδει εισαγωγής σε αυτό που θα ακολουθήσει, μια κατάθεση ψυχής. Αν και στα ποιήματα της ενότητας αυτής βρίσκουμε ψήγματα πιο ώριμα και διόλου παιδικά αυτοσύστασης. Οξύμωρα και η γέννηση εκκινεί με μια απώλεια, προϊδεάζοντάς μας για όσα θα λεχθούν εν συνεχεία.
Στο ‘Μεγάλωνα’ αποτυπώνεται η διαδρομή της ζωής με τους ανθρώπους, τους τόπους, τις μνήμες, τα πάθη και τα λάθη της. Μια πορεία ενηλικίωσης που συντροφεύει μια ευρεία χρονική περίοδο εντός της οποίας η ποιήτρια εκτίθεται στα ερεθίσματα του κόσμου που την περιβάλλουν αλλά όχι με την αθώα παιδική ματιά, αλλά με το γεμάτο περιέργεια και πόθο για ζωή και όσα ακολουθούν βλέμμα.
Στο κομμάτι ‘Γέρνοντας΄ παρώνυμο και κάποιες φορές επακόλουθο της λέξης ‘Γερνώντας’ έρχεται η ώρα η γράφουσα να περάσει σε μια ενδοσκόπηση, την οποία συνεπικουρεί ο χρόνος που περνά. Το γήρας, η φυσική συρρίκνωση προς τα έξω και το άνοιγμα προς τα μέσα, η ατένιση όσων πέρασαν και το μυστηριακό του όσα θα έρθουν είναι τα κυρίαρχα μοτίβα.
‘Τ’ αστέρια μου’, η προτελευταία ενότητα του έργου αποτελείται από τρία μόλις ποιήματα αφιερωμένα σε εκείνους τους διάττοντες αστέρες της ζωής και της ύπαρξης που ακόμα και εν τη απουσία τους είναπ πανταχού παρόντα. Αυτοί είναι οι άνθρωποί μας.
Η τελευταία ενότητα “Του μικρού μου αδελφού” πραγματεύεται την απώλεια, ένα εσωτερικευμένο και ώριμο πένθος. Την εικόνα ή έστω την ανάμνηση του άλλου αναζητά το ποιητικό υποκείμενο στο φόντο της θάλασσας ανάμεσα σε άμμους και κοχύλια. Η απουσία είναι αισθητή, πονά και είναι το πιο δυνατό κλείσιμο της ποιητικής συλλογής.
Λίγα λόγια για την ποιητική
Τα ποιήματα της Μαρίας Πυρουνάκη Λιωνή είναι ολιγόστιχα κατά κύριο λόγο, αλλά απόλυτα περιεκτικά. Χωρίς εξάρσεις, αλλά όχι και υποτονικά, άλλοτε πιο σκοτεινά και άλλοτε περισσότερο φωτεινά παραμένουν ποτισμένα με ένα καθαρό συναίσθημα. Αυτό ποικίλλει. Μπορεί να είναι η θλίψη ενόψει της ματαίωσης ή της απουσίας, η ελπίδα ενόψει της προσδοκίας, ο πόθος και η αγάπη που έγινε βίωμα, ανάμνηση. Αναλόγως διαφοροποιείται και το ύψος. Σε κάποια σημεία είναι πιο αισιόδοξο και ζωντανό, ενώ σε άλλα παραδίνεται. Η αυτοαναφορικότητα των ποιημάτων δεν οδηγεί στην απώλεια της οικουμεμικής τους διαστάσης. Αντιθέτως, οι σκέψεις, οι περιγραφές, οι εικόνες αποδεικνύουν τη ρήση του Σεφέρη “είναι παιδιά πολλών ανθρώπων τα λόγια μας” με διπλή έννοια. Από τη μια, οι επιρροές των ανθρώπων της ζωής στην ποίησης της γραφούσης είναι εμφανέστατες, αφού αυτοί είναι οι ήρωες πολλών της στίχων. Ταυτόχρονα, τα λόγια της αγγίζουν τους αναγνώστες βαθιά και όλα όσα ο καθένας από αυτούς κυοφορεί.
Αντί Επιλόγου
Φυλαγμένα μέσα σε μια πολύ προσεγμένη έκδοση οι βελονιές σκιάς της Μαρίας Πυρουνάκη Λιωνή είναι μια ανάσα ανακούφισης, αισιοδοξίας, αλλά και μια βαριά ανάσα πόνου και χαμού την ίδια στιγμή. Η διττή φύση των ποιημάτων με τα διάφορα δίπολά της: χαρά- στενοχώρια, εκκίνηση-παραίτηση, ύπαρξη- ανυπαρξία, παρουσία- απουσία και ζωή- θάνατος είναι ένα ειδοποιό γνώρισμα της ποίησης της γραφούσης. Για την τελευταία, η ποιητική πράξη είναι εκείνο το κατά τον Καβάφη φάρμακο που κάμνει- έστω για λίγο- να μην νιώθονται οι πολλές πληγές μας.
Όπως δημοσιεύτηκε στο Δρόμο της Ποίησης
Διαβάστε ΕΔΩ
Η παρούσα ποιητική συλλογή «Καλοκαίρι στις ρίζες» ISBN 978-960-93-4414-2 (ιδιωτική έκδοση) είναι η πρώτη που τόλμησα να εκδοθεί μετά από αρκετών χρόνων δισταγμό, επεξεργασία και εν μέρει μαθητεία.
Μέσω της κύριας ασχολίας μου -ψυχοθεραπεία (ατομική, οικογενειακή, ομαδική) και την εκπαίδευση και εποπτεία ψυχοθεραπευτών- διαπίστωσα την ουσιαστική συμβολή της αφαίρεσης, της μεταφοράς της παρομοίωσης ως χρήσιμων και αποτελεσματικών εργαλείων στην εν πολλοίς επιστημονικά τεκμηριωμένη θεραπευτική διαδικασία.
Παράλληλα, μέσω της ενασχόλησης μου με την ποίηση και κυρίως της μαθητείας μου σε αυτήν, διαπίστωσα την αναγκαιότητα της εσωτερικής δομής, της οικονομίας του λόγου, της οριοθέτησης της έμπνευσης σε διατύπωση «προς τα έξω κατανοητή».
Η συλλογή αυτή δείχνει μια εσωτερική προσωπική σύγκλιση, όπου τα σαφή όρια της ψυχοθεραπείας ως επιστημονικού πεδίου και της ποίησης ως λογοτεχνικού, δεν εμποδίζουν την αίσθηση ότι η ψυχοθεραπεία ενέχει ποίηση και αντίστροφα, ότι η ποίηση είναι ψυχοθεραπευτικά αυτοαποκαλυπτική. Αρκεί και τα δυο να απευθύνονται σε έναν παραλήπτη ο οποίος με τη σειρά του να τα αξιοποιεί στη δική του πορεία .
Το βιβλίο πωλείται στις Εκδόσεις Θυμάρι.